FizjoPlus - Rehabilitacja i fizjoterapia z dojazdem do klienta

Wizyty w godzinach : 7:00 - 22:00
  Kontakt z Nami : 512-298-232

Ból szyi – 5 łatwych sposobów jak jego uniknąć.

„Lepiej zapobiegać niż leczyć”
Poniżej przedstawiamy Państwu 5 zmian w stylu życia, które wpłyną pozytywnie na nasz kręgosłup szyjny i pomogą cieszyć się każdym dniem.

 

1) Korzystanie z telefonu komórkowego oraz praca na stanowisku telemarketera 

Telefon jest w dzisiejszych czasach niezbędnym narzędziem. Prawidłowa pozycja ciała podczas rozmowy telefonicznej, pisania smsa, czytania wiadomości polega na patrzeniu przed siebie, utrzymaniu głowy wyprostowanej, wyciągniętej w górę. Kiedy piszemy smsa lub czytamy lepiej mieć ekran telefonu na poziomie oczu niż zginać głowę w dół. Znacząco zmniejszamy napięcie w obrębie mięśni szyi. Te same zasady obowiązują jeśli pacjent pracuje na stanowisku przy odbieraniu telefonów.

2) Stosuj zestaw słuchawkowy. Być może nie wygląda najlepiej ale jest bardzo funkcjonalny i pozwala trzymać głowę w pozycji neutralnej podczas rozmowy. Zestaw słuchawkowy powinien być również stosowany u każdego, kto pracuje przy biurku.

3)Zamień torbę podręczną na plecak. Mimo, że wygląda się jak duży dzieciak w szkole ważne jest, aby zmniejszyć obciążenie i rozłożyć ciężar na dwa ramiona, a nie tylko na jeden.

4) Stosuj poduszkę profilowaną.

5) Mniej pracuj. Zdaję sobie sprawę, że jest to najtrudniejszy element. Ale większość bólów kręgosłupa związane jest ze stresem oraz pracą. Uświadom pacjentowi że zdrowie i szczęście jest najważniejsze a jego problemy w znacznym stopniu zmniejszą się.

*  źródło http://www.fizjoterapeutom.pl

Read More

10 rzeczy na temat bólu o których nie wiesz!

1.Ból w 100% przypadków pochodzi z naszego mózgu.
W 1996 roku, Ronald Malzack opracował koncepcję neuromatrix. Neuromatrix, w prostych słowach można określić wszystkie mechanizmy zachodzące w mózgu, które po aktywacji tworzą ból. Więc gdy kostka boli, ból jest generowany na podstawie informacji zebranych przez mózg. Ból jest mechanizmem obronnym naszego organizmu.

2. Stopień uszkodzenia nie zawsze jest równy stopniu bólu.
Badania potwierdzają, że bardzo poważne obrażenie może nie boleć a bardzo drobne urazy mogą uszkodzić wiele struktur. Stopień występowania bólu jest bardziej związany z przeszłych doświadczeń. Na przykład, jeśli miałeś skręconą kostkę w przeszłości, a potem skręcisz ją ponownie to te ponowne skręcenie będzie prawdopodobnie boleć bardziej. To dlatego, że mózg nauczył się chronić tę kostkę, po uprzednim uszkodzeniu i jej mechanizmem obronnym jest ból.

3. Pomimo tego, co obiektywnie pokazuje zdjęcie RTG, rezonans magnetyczny czy tomografia komputerowa, nie może to być przyczyną bólu. Podczas diagnostyki obrazowej można głównie spojrzeć w głąb ciała (struktury, tkanki, narządy). Taka diagnostyka daje nam tylko trochę informacji o bólu. W badaniach przeprowadzonych na 60 letnich lub starszych pacjentach u których nie występowały objawy bólu krzyża, stwierdzono, że 36% osób miało przepuklinę dysku, 21% miało zwężenie kanału kręgowego, a ponad 90% miało zdegenerowanie lub wybrzuszenie dysku. Dlatego warto pamiętać, że to co pojawia się w obrazie, może ale nie musi być związane z występującymi objawami.

4. Psychologiczne czynniki, takie jak depresja i niepokój, mogą nasilić ból.
Na ból może wpływać wiele różnych rzeczy a jednym z nich są problemy psychologiczne. Ostatnie badania w Journal of Pain wykazały, że zmienne psychologiczne był bardzo związane z występującym długotrwałym bólem stawu kolanowego po całkowitej endoprotezoplastyce stawu kolanowego. Dlatego też leczenie skojarzeniowe może rzeczywiście być bardziej skuteczniejsze niż operacja.

5. Zapalenie stawów nie powoduje bólu.
Pomimo że te dwie dysfunkcje mogą być spokrewnione to, nie wszystkie osoby z zapaleniem stawów doświadczyły bólu. Ból stawów jest często skorelowany z innymi dodatkowymi zmiennymi, takimi jak bierność, depresja, itp.

6. Twoje środowisko społeczne może wpływać na twoje dolegliwości.
Wielu naszych pacjentów stwierdza, że ich ból wzrasta, gdy są w pracy lub gdy są w sytuacji stresowej. Ból może być wysłany z mózgu ze względu na środowisko w jakim się znajdujemy ( stres, presja). Mózg podejrzewa, że ​​jest niebezpieczeństwo i wysyła odpowiednie sygnały do mięśni.

7. Edukacja o bólu może być bardziej skuteczniejsza niż trening stabilizacyjny stosowany w zapobieganiu bólu krzyża.
Badania opublikowane w BMC Medicine wykazały, że edukacja ( jak przeciwdziałać bólom krzyża, jak zachować ergonomię i zmniejszyć prawdopodobieństwo jego wystąpienia) była znacznie bardziej skuteczniejsza w zapobieganiu wystąpieniu bólu krzyża niż program wzmocnienia mięśni głębokich.

8. Nasz mózg może się nabrać na ból. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku amputacji ( ból fantomowy).
Nasz mózg może zostać oszukany przez iluzję lustra ( stosowana terapia lustrzana np. u osób po amputacji lub z niedowładem ręki, nogi) i określone zadanie ruchowe może być odczuwalne w kończynie, której pacjent nie posiada lub w przypadku niedowładu. To jest złudzenie optyczne, a mózg można oszukać w odniesieniu do bodźców.

9. Możliwość określenia kierunku ruchu ( lewo, prawo) zmienia, gdy występuje ból.
Sieci korowe w mózgu, które pomagają w określeniu kierunku z lewej do prawej w przypadku wystąpienia silnego bólu są zablokowane. Kiedy czujesz, że masz problem z szybkim określeniem kierunku to jest prawdopodobne, że przyczyną może być ból.

10. Mimo tego co lekarze mogą mówić, prawdopodobnie nie ma takiego czegoś jak wysoka tolerancja na ból.
Niektórzy lekarze, aby ich pacjenci poczuli się lepiej mówią, że „mają wysoką tolerancję na ból.” Może dzięki temu stwierdzeniu pacjent poczuje się lepiej, ale w literaturze ono nie występuje. Jest takie narzędzie, które nazywa się algometer które wykorzystywane jest w badaniach klinicznych w celu obiektywnego pomiar bólu, ale obecnie istnieje niewiele danych na poparcie tego urządzenia i określenia, co to jest faktycznie „wysoki próg”.

* źródło http://www.fizjoterapeutom.pl/

Read More

Dbaj o swój kręgosłup – dobierz odpowiednie obuwie.

Obuwie z definicji to część ubioru, której główna rolą jest ochrona stóp przed urazami ze strony podłoża oraz zapewnienie komfortu podczas chodzenia.

Ale czy wiesz o tym, że dobrze dobrane obuwie to jedna z najważniejszych rzeczy, która wpływa na nasz organizm?

Spędzając większość dnia w pozycji stojącej narażamy nasz organizm na ciągłe obciążenia. Nacisk na stopy podczas ruchu określa się na poziomie o ponad 50% więcej niż masa naszego ciała – pomyśl teraz o naszym układzie kostnym i mięśniowym, – jaką pracę musi wykonywać. Źle dobrane obuwie może prowadzić do zniekształcenia stóp, jakimi mogą być haluksy, odciski, płaskostopie, a te z kolei prowadzą do problemów z kolanami, biodrami i na końcu z kręgosłupem. 

Dlatego odpowiednio dobrane obuwie pozwoli Ci uniknąć tych problemów, oto kilka prostych rad, na co trzeba zwrócić uwagę

Podeszwa – powinniśmy zwrócić uwagę na jej kształt, grubość i z jakiego materiału jest wykonana. Ma to znaczący wpływ na sklepienie poprzeczne i podłużne stopy. Podeszwa powinna przypominać kształtem stopę z odpowiednio grubą i elastyczną warstwą materiału, którego zadaniem jest amortyzacja stopy podczas kontaktu z podłożem. Wkładka również jest ważnym elementem, powinna być nie za twarda i odpowiednio rozkładać ciężar ciała.

Obcas – powinien być nie wyższy niż 2-3cm. Wysokie obcasy powodują płaskostopie poprzeczne i wystąpienie haluksów. Bardzo wysokie obcasy powodują również skrzywienia w odcinku lędźwiowym i skrzywienie boczne. Tylko pamiętajmy jedno zbyt płaskie buty też nie są dobrym rozwiązaniem.

Materiał – najlepiej jak by buty były wykonane z naturalnego tworzywa. Ważne żeby stopa mogła oddychać.

Jedno jest pewne buty to podstawowe wyposażenie każdej osoby – zalecamy obuwie sportowe, które jest projektowane przez specjalistów.
Pamiętaj jedynym naturalnym obuwiem dla naszego organizmu jest – chodzenie na boso!
Zatem kiedy pojawia się ból chodźmy jak najwięcej na boso.

Read More

Aktywność fizyczna osób starszych – korzyści.

Na podstawie badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Standford i opublikowanych na łamach Archives of Internal Medicine, potwierdzają, że aktywność fizyczna osób starszych przedłuża im życie oraz poprawia jego jakość.

W Badaniu wzięło udział około 500 osób w wieku po pięćdziesiątce i starszych. W wyniku zmian społecznych i rozwoju medycyny żyjemy coraz dłużej, a wraz z wydłużeniem życia konieczne staje się skupienie na poprawie jego jakości i funkcjonalności przede wszystkim właśnie wśród reprezentantów tej grupy wiekowej.

Uczestnicy badania dzielili się na dwie grupy – osoby regularnie biegające i osoby zdrowe ale mało aktywne fizycznie. W ciągu trwania badania uczestnicy proszeni byli corocznie o udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące ich zdolności do wykonywania codziennych czynności, takich jak chodzenie, ubieranie się i pielęgnacja, wstawanie z krzesła czy chwytanie przedmiotów. Odpowiedzi były oczywiste. Grupa osób aktywnych fizycznie była cały czas równie sprawna, aczkolwiek w ciągu 19 lat trwania badania długość treningów skróciła z 4 godzin tygodniowo do około półtorej. Niepełnosprawność osób nieaktywnych zwiększała się wraz z wiekiem. Korzystając z narodowego rejestru zgonów badacze stwierdzili, że po niespełna 20 latach 15% osób aktywnych zmarło. Grupa osób prowadzących siedzący tryb życia zmniejszyła się w tym samym czasie aż o 1/3.

Korzyści dla zdrowia płynące z aktywności fizycznej przerosły oczekiwania. Utrzymanie właściwej masy ciała, zmniejszenie zgonów z powodu chorób sercowo-naczyniowych, raka, chorób układu nerwowego. Co ciekawe, biegacze rzadziej też borykali się z chorobami zwyrodnionymi stawów. Było to o tyle zaskakujące, że podczas wstępnych analiz i przygotowań do badania poważnie zastanawiano się nad wpływem dynamicznych ćwiczeń na układ kostny seniorów. Obawiano się nadwyrężeń i urazów kości. Jak się okazało – niepotrzebnie, bo – jak stwierdzili badacze – organizm przyzwyczajony do aktywności fizycznej jest znacznie mniej narażony na tego typu schorzenia.

U osób około pięćdziesiątego roku życia i starszych, regularne ćwiczenia fizyczne zmniejszają prawdopodobieństwo niepełnosprawności w późniejszym życiu, poprawiają stan zdrowia, jakość życia i samopoczucie. Zwiększają wydolność układu krążenia, wydolność tlenową i gęstość kości, poprawiają funkcjonowanie umysłu oraz zmniejszają stany zapalne. Wszystko to przekłada się na poprawę długości i jakości życia, a przy okazji zmniejsza wydatki na ochronę zdrowia związane z niepełnosprawnością i chorobami przewlekłymi.

W badaniach stwierdzono iż niepełnosprawność dopadła grupę aktywną dopiero 16 lat później niż przedstawicieli grupy nieaktywnej.

* https://med.stanford.edu/news/all-news/2008/08/running-slows-the-aging-clock-stanford-researchers-find.html

Read More